De auto-industrie bracht vele klassiekers voort – iconische auto’s die iedereen kent. Maar slechts twee daarvan zijn werkelijk baanbrekend te noemen: de T-Ford en de Toyota Prius.

Sorry, Mustang. Sorry, Ferrari. En ja, zelfs excuses aan Mercedes-Benz.

De keuze is eenvoudig. De T-Ford betekende een auto voor de gewone man. De kleine Ford zorgde voor een explosie in autobezit. En de Prius baant nu de weg voor een omslag naar elektrisch rijden.

De Toyota Prius is al ruim 20 jaar te krijgen en de meeste succesvolle hybride-auto aller tijden. Sinds de wagen in december 1997 de weg op ging in Japan, verkocht Toyota er maar liefst 4,3 miljoen exemplaren van. In het kielzog volgden 35 andere modellen van Toyota en Lexus die nog eens goed waren voor 6,7 miljoen verkochte exemplaren.

“Geen enkele andere hybride komt ook maar in de buurt, zelfs niet andere hybrides van Toyota”, schrijft Roger Scheffler bij nieuwssite Wards Auto. “Honda, de nummer 2, verkocht 2 miljoen hybrides. De rest van de industrie leverde bij elkaar naar schatting 2 miljoen stuks.”

Dat is indrukwekkend te noemen.

Nu is het de beurt aan de hybride om plaats te maken voor volledig elektrische auto's. Maar niettemin, de Prius blijft de Prius: huiselijk, eerlijk en een onverwacht kassucces. Hier een kijkje op de 20 jarige geschiedenis:


De eerste generatie van de Prius is niet veel om over naar huis te schrijven. Toyota borduurt aanvankelijk voort op de Yaris-sedan, geeft die een hybride-motor en dus ook die nieuwe naam.

Foto: Toyota

Maar consumenten lopen er niettemin mee weg. De door benzine én elektriciteit aangedreven motor zorgt voor ongekende zuinigheidscijfers en veel lagere emissies. De meer flitsende tweede editie arriveert in 2003 - dan begint de zegetocht pas echt.

Foto: Wikimedia Commons

De derde generatie arriveert in 2009 en dit is volgens de kenners de volwassen Prius, de definitieve hybride.

Foto: Toyota

Terwijl de verkopen snel oplopen, introduceert Toyota in 2015 de vierde facelift met meer hoekige lijnen.

Foto: Matthew DeBord/Business Insider

Het interieur was behoorlijk hightech...

Foto: Matthew DeBord/Business Insider

... maar die puntige lijnen schrikken sommige Prius-fans af. Wel is de auto nog weer zuiniger.

Foto: Matthew DeBord/Business Insider

De Hybrid Synergy Drive drijft de Prius aan. Het is een parallelle hybride, waarbij zowel benzine als elektriciteit tegelijkertijd energie leveren. De paardenkrachten zijn misschien niet heel hoog, maar je merkt het wel aan de pomp.

Foto: Matthew DeBord/BI

Toyota komt in 2012 met de compacte Prius C...

Foto: Toyota

...en de ruimere V.

Foto: Toyota

Klanten die graag alleen op stroom willen rijden, kiezen ietsje later voor de Prius Prime, die een stekker heeft en geen benzinemotor.

Foto: Bryan Mitchell/Getty Images

13 verrassende feiten over de auto’s van Tesla die je waarschijnlijk nog niet wist