De auto-industrie bracht vele klassiekers voort – iconische auto’s die iedereen kent. Maar slechts twee daarvan zijn werkelijk baanbrekend te noemen: de T-Ford en de Toyota Prius.
Sorry, Mustang. Sorry, Ferrari. En ja, zelfs excuses aan Mercedes-Benz.
De keuze is eenvoudig. De T-Ford betekende een auto voor de gewone man. De kleine Ford zorgde voor een explosie in autobezit. En de Prius baant nu de weg voor een omslag naar elektrisch rijden.
De Toyota Prius is al ruim 20 jaar te krijgen en de meeste succesvolle hybride-auto aller tijden. Sinds de wagen in december 1997 de weg op ging in Japan, verkocht Toyota er maar liefst 4,3 miljoen exemplaren van. In het kielzog volgden 35 andere modellen van Toyota en Lexus die nog eens goed waren voor 6,7 miljoen verkochte exemplaren.
“Geen enkele andere hybride komt ook maar in de buurt, zelfs niet andere hybrides van Toyota”, schrijft Roger Scheffler bij nieuwssite Wards Auto. “Honda, de nummer 2, verkocht 2 miljoen hybrides. De rest van de industrie leverde bij elkaar naar schatting 2 miljoen stuks.”
Dat is indrukwekkend te noemen.
Nu is het de beurt aan de hybride om plaats te maken voor volledig elektrische auto's. Maar niettemin, de Prius blijft de Prius: huiselijk, eerlijk en een onverwacht kassucces. Hier een kijkje op de 20 jarige geschiedenis: